čtvrtek 31. března 2016

Co se skrývá v muzejní knihovně?

Když jsem před pěti lety studovala na knihovnické škole, někteří z nás, kteří byli zapojeni do jednoho projektu, měli vytvořit práci na téma "Co se skrývá v muzejní knihovně?". Jak se téma zpracuje nebo jakou formou, bylo na nás. Vzhledem k tomu, že jsem Laru strkala vždycky a všude, kam to šlo, ani tentokrát jsem se bez ní neobešla. Všem, kdo práce hodnotily, ale Lara přišla docela vhod. Vyhrála jsem první místo (a k tomu 300 gigový disk, jestli si dobře pamatuji).

Nedávno se mi to podařilo vytáhnout z hlubin harddisku a říkala jsem si, že by byla škoda to tu neukázat.

Co s přebytečnými drátky?

Někdy se může stát, že budete něco drátovat a nějaké dráty vám budou přebývat. Čirou náhodou se taky stane, že budou hezky barevné. Byla by velká škoda je vyhodit. Podívejte se, jak si s touto situací poradil TR maniac.
_______________________

Zpět k rozcestníku Fan Art

Navigace: Unikátní fan tvorby

Tomb Raider 4 v novém kabátku

Včera večer jsem ozkoušela zajímavý způsob, jak si trošku oživit hraní TR4. Jeden TR fanoušek, který si nechá říkat annl, vytvořil (možná vytvořila?) zajímavý mód, díky kterému si do všech levelů ve hře můžeme nahrát jiný model Lary a všech prvků jejího arzenálu. Model je zajímavě udělaný, Lara dostala několik pixelů navíc a na hlavu sluneční brýle. Samozřejmě, že se originálnímu TR4 nevyrovná absolutně nic. Ale pro mě osobně bylo tohle zajímavé oživení a navíc mám ozkoušené, že to skutečně funguje. A navíc - nemusíte hrát hru celou od začátku, ale zvolíte si přímo level, který chcete takto hrát.

Stáhněte si oba dva soubory, které v odkazu jsou. V tom menším je sice i překlad do němčiny, ale je v něm také důležitý soubor SCRIPT.dat, bez kterého se neobejdeme.

Download Tomb Raider IV HD textures

Návod k instalaci
V první řadě si zálohujeme složku DATA, která se nachází v adresáři TR4. Dále si zálohujeme soubory SCRIPT.dat a ENGLISH.dat, které se nachází nad adresářem data ve složce TR4. Protože soubory s informacemi o levelech budeme přepisovat, musíme si někam dát původní soubory, abychom akci mohli vrátit zpět.

1. Otevřete si archiv TR4 HD installation files a nahraďte složku data v adresáři TR4 složkou, kterou najdete v instalačním souboru.
2. Otevřete si archiv Deutsch translation a soubory Script.dat a English.dat ve složce s nainstalovanou TR4 nahraďte soubory z adresáře.
Poznámka: Když jsem otevřela adresář s HD installation files, napsalo mi to neočekávaný konec archivu. Soubory tam ale byly a bez problému jsem je mohla zkopírovat. Nelekněte se, pokud se vám to stane taky, ve skutečnosti se vám to podaří extrahovat.
3. Spusťte klasickým způsobem TR4.
5. Nyní budete mít ve hře místo New Game nabídku Start New Game. Tu zvolte a objeví se vám výčet všech levelů ze hry. Stačí si jen vybrat, který chcete hrát.
6. Až se vyřádíte, nezapomeňte si hru vrátit do původního stavu tak, že složku data ve hře nahradíte tou, kterou jste si zálohovali předtím. Stejně tak musíte přepsat soubory english.dat a script.dat.

Pozor - nedávejte možnost Load game - hra přestane pracovat a spadne. Při nahrání hry totiž nenajde soubory, na kterých byla hra uložená, proto vám load půjde, až soubory přepíšete zase na původní.

Příjemnou zábavu, mně to docela oživilo hru :)

Ukázka HD textur

středa 30. března 2016

Tomb Raider 2 - All Cutscenes

Připomeňte si vynikající příběh hry s tou nejlepší tombraiderovskou atmosférou. V tomto filmu s originálním dabingem a cutscénami a FMV filmy, které známe přímo ze hry.


_______________________________


Judith Gibbins: "Don't you think you've seen enough?"

Asi se vám - stejně jako mně - při přečtení té věty vybaví okouzlující závěrečná scéna z TR2. Pracně projdete obtížné dobrodružství a když se u Lary zbavíte posledního mafiána, těšíte se na sladkou odměnu, že uvidíte Laru ve sprše. Ona vás ale razantně uzemní tím, že vezme do rukou brokovnici a kameru surově odpráskne.

Není to ale jen tento výrok. Mohli bychom si jich tu vypsat celou hromadu. "They Jackanory days are well over." nebo "All I want is that artifact.".  "Aha!", když Lara našla nějaký předmět na zemi. Ať už si vzpomeneme na Lařin výrok z TR2 nebo z TR3, všechny je bude provázet jeden důležitý fakt. Byla to Judith Gibbins, kdo propůjčil Laře v těchto dílech svůj hlas. Velice sympatická žena, jejíž hlas je pro nás dnes nezaměnitelný a v souvislosti s Larou naprosto neodmyslitelný.

Lařiny dabérky byly (a jsou) povětšinou ženy, které jinak moc mediálně známé nejsou. Většinou se jedná o ne příliš známé herečky. Má to tu výhodu, že jejich hlas je s Larou prostě srostlý a jejich dabing postavy archeoložky Croftové je naprosto originální. V případě Judith Gibbins je tomu stejně. Vzhledem k tomu, že se nejedná o nijak mediálně známou osobnost, jsou informace o jejím životě velmi tajné, respektive spíše nezveřejněné. S jistotou víme jenom to, že se narodila v roce 1965. Je tedy jen o tři roky starší než Lara, takže její hlas věkově postavě Lary zcela odpovídá. Judith je maminka a amatérská herečka z Ilkestonu (Anglie). Hrála v muzikálu a vyučovala tanec, takže je zřejmě i hudebně nadaná. Co ale dělá dnes nebo jak se živí je pro nás velkou neznámou.

Zajímavosti

  • Judith namluvila celkem čtyři díly série hry: Tomb Raider 2, Tomb Raider 2 Gold, Tomb Raider 3 a Tomb Raider 3 Gold.
  • Celkem namluvila dvě postavy ve hře - kromě Lary propůjčila svůj hlas ještě její sokyni Sophii Leigh. Je to těžko rozpoznatelné, protože pro každou zvlášť používá jiný tón hlasu.
  • Tomb Raider byl Judithin jediný dabing. Proto je její hlas ve hrách skutečně ojedinělou záležitostí. 
  • Ačkoliv je jí jméno značky TR velice blízké, hry nikdy nehrála, protože se jí zdají příliš těžké.
  • O castingu se dozvěděla od bratra Martina, který pracoval jako programátor hry v Core Design. Judith nakonec vyhrála casting nad celkem osmi konkurentkami.
  • Nejobtížnější bylo natočit Lařin dech, když se vynořuje z vody.
  • Kdyby to šlo, Judith by ráda dabovala Laru i v TR4. Ale Eidos potřeboval dabérku, jejíž hlas by se hodil pro současnou i mladou Laru a Judithin hlas zněl prý pro mladou Lařu příliš staře.

Prohlásila ale, že dabování hry Tomb Raider sice bylo dost rychlé, ale užila si u toho i s ostatními členy týmu dost legrace. Dnešní Laru vnímá pozitivně a její proměnu chápe jako nutnou vzhledem k tomu, jak se mění doba a okolnosti okolo Lary. A kdyby jí dnes bylo nabídnuto, zda by chtěla Laru Croft znovu dabovat, po této šanci by určitě skočila. Fanoušci by to jistě uvítali, neboť dodnes Judith chodí obdivné a děkovné dopisy za to, že propůjčila Laře svůj hlas.
_________________________

Zpět k rozcestníku Dabérky Lary Croft
Zpět k rozcestníku Lara Croft

Navigace: Ženy, které propůjčily Laře svůj hlas

Veselé Velikonoce!

...vám přeje Darkkitzune, jež je autorem tohohle vynikajícího fanartu.
____________________________

Zpět k rozcestníku TR Fan Art

Navigace: Unikátní fan tvorby

úterý 29. března 2016

Potomek Atlantidy (Scion)

Potomek Atlantidy, skládající se ze tří částí, je první oficiálním archeologickým objevem Lary Croft. Když prošla v roce 1996 Peru, Řecko a Egypt, našla všechny tři jeho části a pak o ně byla nemilosrdně okradena zlou vládkyní Atlantidy, kde nakonec střet vyvrcholil a Lara si mohla vzít artefakt zpět a zabránit tak velkému neštěstí.
Provedení z roku 1996 a 2007.
Potomek Atlantidy (Scion) je v Tomb Raider unikátní tím, že má dvě provedení. První provedení je z roku 1996 z původního Tomb Raider. Na tento díl byl ale vytvořen remake, a tak Scion získává v roce 2007 novou podobu. Je trošku detailnější (ale komplikovanější - osobně mám raději tu původní verzi). Jeho moc a princip je ovšem stejný. Má uchovávat starodávně vědění Atlantidy a skládá se ze tří dílů. Vládci z triumvátu Atlantidy vlastnili každý jeden díl. Všechny tři části jsou identické - aby spravedlivě rozdělovaly vládu mezi tři vládce rovným dílem. Vládci nosili každý svůj kus na krku.

Vládci nosili svou část každý na krku.
Hodnota a schopnosti artefaktu
Každý díl Scionu uchovává kousek historie bájného kontinentu Atlantida. Když se všechny tři díly spojí dohromady, vytvoří unikátní celek, který uchovává pradávnou historii celého kontinentu od jejích počátků. Jsou v něm zachovány informace o kultuře místních lidí, o vládě triumvátu a dokonce umožňuje mutaci obyvatel v "nadlidskou rasu" a pomáhá urychlovat evoluci. Tři vládci a sourozenci - Tihocan, Qualopec a Natla - každý svůj kus pečlivě střežili, dokud se Natla nerozhodla zneužít moc svého artefaktu, a pokusila se své bratry svrhnout, aby mohla Atlantidě vládnout sama a s pomocí Scionu ovládnout nakonec celý svět. Zatímco Qualopec byl díky jejím pokusům ošklivě zohaven, Tihocan včas odhalil její plány a oba ji uvrhli do vězení a všechny části Scionu se rozhodli schovat. Nedlouho po Natlině uvěznění ale Atlantidu potkala záhuba a vše, co o ní kdy bylo známo, bylo zapečetěno ve třech kusech Scionu.

Upekla jsem Lařin batůžek

Už je to delší dobu, co jsem si říkala, že něco zkusím vytvořit z FIMO. Vzhledem k tomu, že s tím nemám vůbec žádné zkušenosti, jsem hned ze začátku nechtěla zkoušet nic velkého. Koupila jsem si jednu barvu (není to totiž levná záležitost, každá barvička se kupuje zvlášť), a kdyby to nevyšlo, asi bych litovala vyhozených peněz.

Vzhledem k tomu, že jsem si koupila jen jednu barvu - a asi uznáte, že pokud chcete vytvořit něco ze světa TR, nejvhodnější barvou bude asi hnědá - vytvořila jsem jen jednobarevný model. Hnědou věc naprosto typickou pro Laru. Takže jsem se rozhodla pro její batůžek. Na batůžku by se měla objevit ještě žlutá, ze které by se měly udělat přezky, ale bála jsem se, aby to nebyla špatná investice.

Model se vymodeluje, dá se péct na 110 stupňů přibližně 30 minut a nechá se vychladnout. FIMO hmota už zůstane přesně tak, jak si ji upečete. Na to, že to byl první pokus, se myslím Lařin batůžek dá poznat :) Vymodelování trvalo asi dvě hodiny.

Bohužel Lařin batůžek je o něco malinko ve skutečnosti světlejší. K dispozici zatím byl jen odstín čokoláda.

Tomb Raider 1 - Ovládání

Na ovládání v TR1 není nic těžkého. Lara toho vlastně moc neumí a tak maximální využití svých akrobatických schopností najde až v dalších dílech hry. I tak se ale tady dá najít pár zapeklitostí a prekérních situací, na které je třeba dát si pozor, nebo se naopak můžete nechat inspirovat některými radami a tipy. Nestačí jen popsat, co každé tlačítko znamená, pokusím se to popsat tak, abyste našli řešení svého problému, pokud byste na tento článek narazili v souvislosti s tím, že máte s ovládáním ve hře nějaký problém. Popis ovládání se týká verze na PC. U herních konzolí to bude víceméně podobné, jen se nebude jednat o tlačítka jako CTRL nebo ALT, ale o symboly, které jsou místo tlačítek. O ovládání na konzolích se ale rozepíšu v jiném článku.

Všeobecné ovládání ve hře

Hlavní nabídka
Po spuštění hry se vám objeví nabídka s pěti možnostmi. Najdete tu pas, fotku Lařina sídla, walkman, brýle a kurzové klávesy.
Pas vám nabídne možnost začít novou hru (New Game) nebo nahrát předchozí uloženou pozici (Load Game), listováním v pase se dostanete i k volbě Exit Game (ukončit hru).
Zvolení fotografie s Lařiným domem umožní spustit tréninkový level Lara's Home, kde se na tréninkové dráze můžete naučit základní ovládání Lařiných pohybů.
Možnost walkman umožňuje nastavení hlasitosti hudby a zvukových efektů.
Sluneční brýle vám pomůžou přizpůsobit vykreslování textur - jestli je budete chtít v nízké kvalitě, střední nebo vysoké.
A klávesy umožňují přizpůsobení ovládání. Ale doporučuji nechat výchozí nastavení, protože je celkově nejvhodnější a navíc popis ovládání v tomto článku vychází z výchozího nastavení. Samozřejmě je to ovšem dobrá volba například pokud hrajete hru na notebooku. Tam některé klávesy můžou být jinde nebo zcela chybět a v tomto případě je vhodné si dané klávesy přenastavit na jiné.
Volby procházejte pomocí kláves ← a → a potvrzujete vždy stisknutím klávesy ENTER nebo CTRL (control), které ve hře funguje jako akční tlačítko.

Inventář
Důležitou součásti hry je "hrabání se" v Lařině inventáři - vzhledem k tomu že zde nefungují žádné "horké klávesy", jako je tomu běžné u následujících dílů TR, musíme vše vybírat v inventáři. Volíme si tedy zbraně, které chceme zrovna používat nebo chceme-li Laru oživit lékárničkou, musíme to také udělat přes inventář. Do něj se dostaneme stisknutím klávesy ESC (Escape). V nabídce se pohybujeme kurzovými klávesami ← a →. Základní nabídka ukazuje inventář, se kterým Lara disponuje, tlačítkem ↑ se dostaneme o úroveň výš, kde má Lara uložené artefakty nebo různé klíče.

Horké klávesy
Zde bychom horké klávesy hledali jen těžko. Nelze si zde zvolit pomocí čísel zbraň, kterou chceme zrovna používat, to přichází až s Tomb Raiderem 2. Ale jsou zde klávesy, které nabízí rychlé uložení nebo nahrání hry a zvětšení nebo zmenšení herní obrazovky.
F2 - opakovaným stisknutím vzdálíte herní obrazovku.
F3 - opakovaným stisknutím přiblížíte herní obrazovku.
F4 - opakovaným stisknutím přepínáte mezi Low / Medium / High Quality textur.
F5 - rychle vyvolá obrazovku pro uložení hry (Save Game).
F6 - rychle vyvolá obrazovku pro nahrání hry (Load Game).

Pohádkový pokoj

Včera mě naprosto ohromil fanart od Artisticadventures. Taky by se mi líbilo mít doma takové figurky znázorňující postavy z TR, které se navzájem chtějí povraždit. A snad nejvtipnější je tam v pozadí postavička s kloboukem a dlouhým lasem...
___________________________

Zpět k rozcestníku TR Fan Art

Navigace: Unikátní fan tvorby

neděle 27. března 2016

Level 8: Začíná nám trošičku hořet za patama

Tak jsem si v průběhu Velikonoc prošla s Larou všechny osmé levely od TR1 až po Underworld. Nebylo to zrovna nic jednoduchého. Londýnu v TR3 jsem ani po těch letech nepřišla na chuť (a když si vzpomenu, že na mě čeká Aldwych, osypu se) a v TR Underworld mi bylo pěkné horko, když sídlo Croftů vyletělo do vzduchu. Pot ze mě taky lil při hraní Tomb Raider 1, když jsem ne a ne najít druhý stříbrný klíč v levelu Cistern. Ono je hrozně jednoduché se v tomto levelu ztratit a zamotat se do toho, kde už jste byli, jak si napustit vodu, které dveře si otevřít, nebo kde to projít dole a nahoře. Jak to v TR bývá, většinou je kámen úrazu v tom, že někde zapomeneme přehodit nějakou spoušť nebo se pořádně nepodíváme a neodhalíme ještě jednu cestu, která se támhle za rohem skrývala. Můj problém byl v oné páce, kterou bylo potřeba přehodit, aby se otevřely dveře ke druhému klíči. Pak už cesta vedla jen přes pár gorila asi pět lvů, takže nic moc náročného. V celku jsem ale v levelu Cistern strávila zhruba hodinu a tři čtvrtě (Jeanette, styď se...).

Naopak v TR2 jsem se rozplývala nad nádherným provedením převrácené lodi Maria Doria. Snad posté musím připomenout, že mě neskutečně fascinuje, jak s Larou běháme po stropě místo po zemi, potkáváme obrácené zámky na klíče, o lustry zakopáváme a stoly jsou přivrtané nahoře. Opravdu mi dodnes zůstává rozum stát nad tím, že z pouhých čtverců a trojúhelníků bylo možné stvořit tak zapeklitý a tajuplný level, který dokázal navodit tak příjemnou historickou atmosféru. Tohle žádná nová hra nedovede a ono kouzlo Core Design už nenahraditelně v starých TR zůstane a naše oblíbené počítání enginu na čtverečky a vyměřování si Lařiných skoků s rozběhem jednoho čtverce nebo bez něj nás nikdy neomrzí.

V TR3 už je engine zrádnější. Tahle hra vyniká důvtipným zpracováním levelů a prostředí, které mnohdy klame. Jen těžko uhodnete, že když vám tahle plošina pod nohama klouže, jen o krůček dál na další plošině se Lara udrží. Nebo když jdete z kopce dolů, opravdu nečekáte, že tam zrovna bude díra, do které nemilosrdně zahučíme. A konkrétně v Londýně, že se lze motat na jednom místě tři čtvrtě hodiny, než posbíráme všechny lékárničky a secrety a pomačkáme všechna tlačítka, abychom se dostali dál. Navíc je všude tma, prší, okolo se líhne jen zvuk deště a křiklavých ptáků (což není pro hráče s pterofobií zrovna jednoduchá překážka). Navíc je level neskutečně dlouhý a propletený. Celýho musíme projít jenom proto, abychom se dostali do věže se zvonem, na kterou jsme se z dálky dívali hned na začátku levelu. Paradox se zde stává zábavným prvkem. Cesta vede přes hromadu stráží, ptáků, překážek, elektrickou skříň a obrovský vodní hlavolam. Není ale hlavolam, s kterým by si Lady Croft neporadila, že?

První hlavolam také přichází v TR4, kde je nutné získat symbol slunce, zkompletovat ho se soškou bohyně slunce a umístit na podstavec. Hádanky v TR4 jsou naštěstí rozmístěné tak šikovně a jejich úroveň obtížnosti je správně zvolená, aby se hráč nikdy na dlouho nezasekl a vše vyřešil v přibližně stejně dlouhých časových úsecích, pomalu se učíme, co všechno můžeme od Last Revelation čekat a i když obtížnost s každou hádankou mírně stoupá, málokdy se stane, že skutečně na dlouho zakysnete a nebudete si vědět rady (i když o Cistern jsem si taky myslela, že je to záležitost maximálně na dvacet minut).

A abychom se chvíli odreagovali od toho nekonečného střílení, projdeme si s mladou Larou první level v Irsku, kde se setkáme s mnoha tajuplnými postavami, počínaje strašidelnými skřítky připomínající valící se brambory s očima až po ne zcela mrtvého oběšence, který nám dá za úkol najít mu srdce. Netěším se na level, který mě v TR5 nyní čeká, protože už od mala na mě nepůsobí psychicky úplně dobře. V labyrintu se pohybuje hromada ošklivých příšer a skutečnost, že se jim nelze ubránit jinak, než uprchnout, je dost nepříjemná.

Ačkoliv si pořád chvíli zvykám po každém levelu na jiné ovládání, protože Lara se v každém díle ovládá trochu jinak, zatím mě to ještě pořád nepřestalo bavit. A zatímco v některých TR začíná dost přituhovat, protože se pomalu přehupujeme do druhé části hry, v dalších jsme zase skoro ještě na začátku. Takže jdu vstříc dalšímu levelu a doufám, že na to, že si na ovládání vždy chvíli zvykám, už nebude Lara moc doplácet životem.

pátek 25. března 2016

Tomb Raider 2 Beta by Ligufaca

Takto úžasné zpracování SOLA outfitu se dnes objevilo na oficiálním TR Blogu. Fanynka Ligufaca se nechala inspirovat beta verzí Lařina podvodního outfitu z TR2 a výsledkem je naprosto unikátní fanart. Moc pěkná práce!

Životopis Lary Croft (Core Design - TR1 - TR6)

Lara Henshingly Croft, dcera Lorda Henshingly Crofta, přišla na svět 14. února 1968 v Anglii. Až do svých tří let byla zvyklá na život šlechtičny, obklopená luxusním prostředím a služebnictvem. Vychovávaná k etiketě a slušnosti, jak se na její rod patří. Ve třech letech Lara začala studovat se soukromým učitelem, v jedenácti letech se stala studentkou Wimbledonské střední školy pro dívky. Už během svého raného studia byla považována za velmi bystrou studentku a projevovala zvláštní nadání a zájem v oboru historie a dějin.  Lara byla studentkou Wimbledonské školy až do svých šestnácti let.

Když bylo Laře 16 let, její rodiče se rozhodli, že by své vzdělání měla jednak rozšířit a jednak se začlenit do společnosti svých vrstevníků. A tak započala studium na jedné z nejprestižnějších internátních škol v Británii, na škole Gordenstoun, kterou navštěvovala do svých 18 let. Během svého studia na internátní škole studenti často jezdili na výlety a studijní pobyty do hor ve Skotsku. Lara při nich objevuje svou další zálibu - lezení a šplhání po těchto horách a už tehdy pociťovala nutkání vyhledávat dobrodružství a adrenalin. Zatímco ostatní studenti hráli košíkovou, Lara raději lezla sama po skalách. Zanedlouho poté v sobě objevila další zvláštní koníček - vyžívala se ve zbraních a střílení v rámci mimoškolních aktivit. To jí rodiče ale okamžitě zakázali. Nejen, že se to pro hraběcí dceru tak nějak nehodilo, ale Lara projevovala příliš vášnivý zájem, který v ní nechtěli podporovat.

Jednoho dne, když mladá, šestnáctiletá Lara procházela domovní halou, upoutal ji na stole časopis National Geographic. Na jeho titulní straně shlížel obličej Wernera Von Croye, velmi významného archeologa. Lara ho znala již z přednášky na škole, kam Werner zavítal. A právě v ten den na ni Wernerův projev tak zapůsobil, že se rozhodla stát se archeoložkou stejně jako on, cestující na vzdálená místa i do těch nejzapadlejších koutů země a starověkých civilizací, kam tisíce let lidská noha nevstoupila, aby našla dobrodružství. V časopise se dočetla, že Von Croy se právě chystá na jednu ze svých výprav do Kambodže. V Laře se zvedla obrovská vlna touhy a vzrušení - přála si také prožít tuto vzrušující cestu za poznáváním nových, neprobádaných míst a nenalezených artefaktů. Vzala časopis do pokoje, kde se zrovna nacházeli rodiče a požádala je, zda by nemohla profesora na jeho cestě do Kambodže doprovázet. Von Croy seznal, že místa, která se vydává prozkoumat, nejsou pro dívku tolik nebezpečná a že dokonce uvítá Lařinu společnost jako svou pomocnici při cestě. A tak Lara s Wernerem tuto cestu roku 1984 skutečně absolvovala. Od návratu z této cesty měla ve svém životě jasno - vyhledávat dobrodružství a prozkoumávat historii bude jejím životním stylem.

Jak Jeanette (ne)převezl vor a dosažitelné náboje

Myslím, že bugy v TR Anniversary jsou dost slavné a každý z nás už s nimi měl nějakou tu zkušenost. Ať už se jedná o samotnou Laru nebo její nepřátele, umělá inteligence někdy selže, nepřítel se bugne nebo Lara přehlédne římsu a můžeme jít od checkpointu zas.

Můj bug nesouvisí s ničím jiným, než s tím (hrozivým) faktem, že Lara občas ignoruje předměty a věci, které má použít, respektive je musí použít, aby se dostala dál nebo výš. A podruhé jsem se přesvědčila o zrádnosti levelu Tihocanova hrobka, který je pro mě osobně docela stresující záležitostí. Už jsem tu psala o tom, jak jsem si šikovně nastavila vor tak, aby se mi připlácl právě zespodu jedné z plošin v obrovské místnosti s kanálem, takže samozřejmě nešel použít, voda se musela upustit, musela jsem vor přemístit a znovu se jít nahoru podívat, jestli jsem byla úspěšná. Tentokrát mě vor zradil taky. Nebudu už vůbec zmiňovat fakt, že jsem si ho opět připlácla zespod kanálu a (jako bych se nemohla od minula poučit), musela jsem ho zase nechat svézt dolů, poposunout a vyskákat zpět nahoru a napustit vodu. Lara ho tentokrát pro změnu vůbec nevnímala. Ve chvíli, kdy jsem na vor vyskočila, z něho Lara spadla. A potom se mi taky podařilo sebrat náboje, které se nacházely nad Larou.

Tvrdohlavý vor
Zkusila jsem to tedy podruhé. Ale opět, ve chvíli, kdy Lara vyskočila na vor, okamžitě se otočila a hupsla zpět do vody "Nepůjdu na vor!". Zkusila jsem tedy vor obeplout ze všech stran, ale ať jsem k němu připlavala zleva, zprava, zepředu nebo zezadu, Lara udělala okamžitě čelem vzad a sklouzla do vody.

Lara vždy vlezla jakoby na vor, chvíli zůstala stát mimo něj a pak spadla. Na obrázku je zachycená vzácná vteřina, kdy Lara měla stát na voru, ale stála vedle a samozřejmě hned spadla.

čtvrtek 24. března 2016

Poskládejte si oblíbenou postavu z Tomb Raider jako kostičku

Hotová postavička
vypadá asi nějak takhle.
Na deviantartu je fanoušek, který si říká TheFlyingDachshund (nechtějte po mně, ať vám to hláskuji nebo ať vám řeknu, jak se to vyslovuje). Tenhle postarší pán se zabývá zajímavou činností - vytváří svoje vlastní vystřihovánky postaviček, které vzhledem připomínají kostičky. Mají ovšem velice slušivý design. Najdeme u něj jednoduché i složitější skládačky (tedy od jedné kostičky až po modely z více kostek) a najdeme u něj také mnoho motivů z herních postav, filmových postav, kreslených a animovaných postaviček a tak dále.

Evidentně mu není cizí ani svět Tomb Raidera. Najdeme u něj dokonce dvě verze skládačky s Larou Croft (v kostýmu classic a v kostýmu z Legend) a dalších postav jako Natla, Amanda, Zip, Winston, Alister nebo Doppelgänger.

Je docela zarážející, ale příjemné, že takový starší pán se zabývá skládáním postaviček z počítačových her. Ale je to velice hezká záliba. Jeho profil určitě doporučuji navštívit, protože zde jistě najdete kouzelné vystřihovánky ze svých dalších oblíbených filmových, herních nebo animovaných postaviček. Pokud jste propadli kouzlu seriálů jako jsou Simpsonovi, Městečko South Park nebo filmy se super hrdiny, určitě si tam vyberete.

Charaktery z Tomb Raider a jejich dvojníci

Na jednom španělském fóru fanoušci vytvořili "dvojníky" pro některé charaktery z Tomb Raider a nechali se inspirovat ve světě celebrit. Ne všechny byly dle mého názoru zcela povedené, ale vybrala jsem několik, u kterých mě podoba a zpracování až zarazila. Porovnejte sami, jestli by to našim známým (ne)přátelům takhle slušelo.

Furt se mě někdo ptá, co na Zipovi vidím. Tady máte důkaz místo slibů.

Rise of the Tomb Raider má nejúžasnější prostředí a nejvytrvalejší herní hrdinku

Není to tak dávno, co se poslední Tomb Raider velice dobře umístil na prestižních cenách DICE awards. Ještě o chvíli dřív si hlavní scénáristé zapsali bod za nejlepší scénář na WGA. V sobotu 19. března 2016 ovšem probíhalo udělování cen SXSW Gaming. A Rise of the Tomb Raider si z 21 nominací odnesl dvě vítězné trofeje.  Ceny SXSW Gaming se udělují od roku 2014, letos šlo tedy o třetí ročník.

"The Excellence in Animation" a "Most Enduring Character"
Cenu Excellence in Animation, přesněji "hra s nejúžasnějším zpracováním prostředí a grafiky" získal RoTR zaslouženě. Nejeden recenzent psal, že v oblasti grafického luxusu vám skoro žádná hra nemůže nabídnout víc. RoTR se podařilo překonat dokonce takové tituly, jako Assassin's Creed Syndicate, Batman: Arkham Knight nebo The Order: 1886.

Nejvytrvalejší charakter pro tentokrát znamenal "charakter s nejvíce ohromujícím dojmem" a soupeři pro RoTR byli například Geralt z titulu Witcher 3: Wild Hunt nebo Joker z titulu Batman: Arkham Knight.

Velká gratulace všem, kteří se podíleli na hře Rise of the Tomb Raider a hlavně velká pocta Laře Croft, že se jí mezi všemi těmi hrdiny stále daří držet na vrcholu. Když Lara začínala, její konkurenti se dali spočítat po desítkách. A mohlo by se zdát, že za několik let její jméno zapadne mezi slavné, ale mrtvé legendy (a párkrát jsme od toho nebyli daleko. Dnes je v herním průmyslu velká konkurence stovek jmen a úžasných postav, a stále se žádné z nich nepodařilo překonat naši stále mladší a realističtější archeoložku.
______________________

Navigace: Tomb Raider 10, Ocenění a úspěchy

středa 23. března 2016

Jak to bude se třetím filmovým zpracováním Lary Croft?

O třetím pokračování filmové série s Larou Croft se mluví už mnoho let. Za tu dobu, co vyšla Kolébka života (2003) už protekla spousta vody v řece. Bylo vydáno pár dalších TR her, bylo osloveno mnoho hereček a vysloveno mnoho názorů o tom, jak by měl třetí filmový TR vypadat. A taky nám původní představitelka Lary Croft, Angelina Jolie, trošku zestárla, takže se o ní moc nedá mluvit jako o potencionální Laře Croft. Na čem tedy Lara je? Bude nebo nebude? A která herecká tvář se navždy vpíše do paměti Lařiných fanoušků jako její druhá filmová představitelka?

Pomalu to začíná být jako s Jamesem Bondem. Ten má taky tolik dílů, tolik představitelů a stejně jako Lara je pořád mladší a hezčí.

Daisy Ridley je v současné
době žhavou kandidátkou.
Inspirace v "restartu" Tomb Raidera
I o třetím filmovém TR se mluví jako o restartu, který má být inspirován hrou Tomb Raider z roku 2013. Jeho časová linie má předběhnout dokonce původní Tomb Raider z roku 2001. Na Angelinu Jolie jako Laru Croft tedy můžeme zapomenout. Tvůrci se ale nechali slyšet, že tentokrát nebude tak složité najít herečku, která by byla Laře podobná - už nemusí hledat tak charismatickou a vnadami obdařenou ženu, protože stejně jako hra, film má vyprávět vývoj a proměnu charakteru mladé, téměř teenagerovské Lary, která se v průběhu filmu dostane až na hranice svých schopností a postupně se zocelí a promění se v takovou, jakou ji známe z pozdější doby.

Produkce, scénář, studio...?
Plašit nějakými přehnaně pozitivními zprávami vás nebudu. Není jasné, kdo nakonec bude režisérem filmu, ani kdo bude "novou" Laru hrát. Víme jen jména některých scénáristů. Navíc se o TR pere několik filmových studií, počínaje Time Warner, který získal autorská práva už v roce 2008. V současné době se mluví spíš o GK Film. Warner Bros ovšem vyslal do světa zprávu, že scénářem na Tomb Raider jsou už od března 2013 pověřeni Mark Fergus (Iron Man), Marti Noxon (Glee, Chirurgové) a Hawk Ostby (Iron Man). Film ovšem ještě nemá režiséra, potenciální volbou by mohl být Alfonso Cuarón (jeho nejznámější snímek je Harry Potter a vězeň z Azkabanu) nebo Roar Uthaug.

Potencionální herečky
V úplných počátcích, ještě v roce 2008 se spekulovalo o tom, že Laře by své tělo mohla propůjčit hvězda z filmů Transformers, Megan Fox. Ona sama ovšem popírá, že by chtěla převzít roli. Mluvilo se také o Peyton List (The Flash), která by Laře byla velmi podobná i povahovými vlastnostmi. Navíc mají obě herečky zkušenosti s natáčením akčních filmů. Například Jennifer Love Hewitt (Garfield, Garfield 2), která naopak není moc známá akčními filmy, se nechala slyšet, že by nějaký akční film natočila ráda a kdyby jí někdo nabídl roli Lary Croft, zřejmě by se k tomu postavila pozitivně. Musíme ale vzít v potaz, že věk této herečky by moc neodpovídal filmové představě mladé Lary. Roli naopak razantně odmítla Kirsten Stewart známá ze série Twilight, s níž se o roli Lary také spekulovalo. Mezi herečky, které výrazně projevily zájem zahrát si Laru Croft patří například Jaimie Alexander (Thor), Nina Dobrev (Upíří deníky) nebo Hayley Atwell (Ant-man, Kapitán America, Vévodkyně). Logicky se spekuluje také o Camille Luddington, která propůjčila Laře svůj hlas a pohyby v posledních dvou dílech herní série. A mohli bychom ve výčtu hereček pokračovat dalšími jmény mladých, hnědovlasých krásek.Nejžhavější kandidátkou je v současné době herečka Daisy Ridley (nejnovější Star Wars), která roli sice vyloženě neodmítla, ale oficiálně do ní nebude obsazena, dokud film nebude mít režiséra a hotový scénář.
Americká produkce plánuje premiéru filmu na rok 2017. Do té doby se může objevit ještě mnoho zpráv a zajímavostí. Samozřejmě se budu snažit vám je přinášet co nejaktuálněji. Jak to s novou Larou nakonec dopadne, je zatím ve hvězdách. Na druhou stranu už na filmovém plátně nezazářila třináct let, proto bychom její "comeback" jistě rádi uvítali. Názory na to, jak se povedl restart ve hře, se různí. Necháme se překvapit, jak se podaří návrat Lary Croft zvtvárnit filmovým tvůrcům.
_________________________

Navigace: Třetí filmový Tomb Raider?, Novinky ze světa TR

pondělí 21. března 2016

Modlitební mlýnky nás v TR2 spojují s východními náboženstvími

V Tomb Raider 2 jsme měli možnost podívat se do tibetského kláštera. Série "zasněžených" levelů, kde jsme Laru oblékli do slušivé bundičky, na nás doslova přenesla tamější atmosféru a měli jsme možnost podívat se k tibetským mnichům, prozkoumat jejich obrovský klášter a pomoci jim zbavit se mafie, která jim tam nepočestně vnikla.

Modlitební mlýnky v chrámu Gandän v Tibetu.
V levelu Barkhang Monastery (mimochodem mém nejoblíbenějším levelu z TR2) máme za úkol najít pět modlitebních mlýnků skrytých v různých částech kláštera a vsadit je na podstavce v obrovské stúpě, abychom si otevřeli obrovské dveře, a dostali se ke klíči od chrámu Xianů. Tyto modlitební mlýnky mají svůj reálný původ ve skutečných náboženských relikviích a správně je tvůrci vsadili do Tibetského kláštera, protože hlavně ve východních náboženstvích je jejich využití a náboženské používání velice důležité.

Využití modlitebních mlýnků
Modlitební mlýnek je náboženská pomůcka k meditování a modlení používaná buddhisty. Má tvar válce, který může být uchycen na různých stúpách, nebo může být přenosný. Jeho velikost je různá, pohybuje se od mlýnků velkých jako dlaň až po několikametrové mlýnky. Buddhismus je nejrozšířenější náboženství východní Asie. Můžeme je tedy najít v klášterech mnoha zemí, od Tibetu přes Káthmándů a Nepál až třeba po Indii.

Na mlýncích bývají vyobrazené různé mantry nebo aštamangaly. Také mohou být tyto texty a symboly napsané na papíru a stočené ukryté uvnitř válce. Během modlitby buddhisté čtou mantry z mlýnků a přitom je otáčí, takže jejich modlitby se tak rozšíří do celého světa a dostanou se ke všem lidem.

Beautiful of the Great Wall

Když jsem hledala modely pro XNA, narazila jsem na tenhle obrázek, který zde byl prezentován jako něco, co se dá v XNA vytvořit. Já bych spíš řekla, že jde o mistrovsky udělané dílo autora, který si s tím dal hromadu práce, i když sice mohl model Lary udělat v XNA, mnohem víc času mu nejspíš zabralo nafotit a vytvořit prostředí a nasvícení. Nepodařilo se mi najít jeho jméno, ale skládám mu hold. Je to krásná práce.
______________________

Zpět k rozcestníku TR Fan Art

Navigace: Unikátní fan tvorby

neděle 20. března 2016

Archu úmluvy jsme schovali do Lařina sídla!

Archa úmluvy je bájný biblický artefakt. Velká skříňka, která měla podle legendy ukrývat nejcennější židovské artefakty. Její popis je součástí biblické knihy Exodus. Z něho je zřejmé, jak archa měla vypadat - jednalo se o velkou schránku se čtyřmi madly. Madla byla určena pro nosiče. Židovský lid si údajně tuto archu střežil a nosil celou cestu do Izraele, když se oprostil od přísné vlády Egypta.

Stejně jako například svatý grál nebyla existence tohoto biblického předmětu nikdy dokázána. Dohady a popisy ovšem naznačují, že se jedná o zlatou skříň s dvěma okřídlenými postavami na víku schrány a čtyřmi dlouhými madly pro přenášení. A když se projdete po hlavní hale sídla Croftů v TR1, co uvidíte v pravém rohu směrem od hlavních vstupních dveří? Zvláštní zlatý předmět podobající se skříni s dvěma okřídlenými postavami na víku a čtyřmi dlouhými madly!
Tvůrci ovšem opět spíše poukazují na filmové dobrodružství Indiana Jonese s názvem Dobyvatelé ztracené archy. V tomto snímku se nachází asi nejznáměji zpracovaná vizuální stránka artefaktu, který nebyl ve skutečnosti nikdy nalezen. V Lařině vile si tak můžete všimnout prvního oficiálního easter eggu hry Tomb Raider.
Fotografie z filmu Indiana Jones a Dobyvatelé ztracené archy, jímž se tvůrci hry nechali inspirovat.
Film s Indiana Jonesem se tvůrcům stává inspirací i pro další easter eggy v následujících pokračováních TR. Například ve třetí hře s Larou Croft si můžeme povšimnout i podoby incké sošky s tou, kterou našel Indy ve stejném filmu. Opět ji má Lara vystavenou ve svém domě. Lara s Indym jsou buď milující se kolegové, kteří si artefakty půjčují, nebo si je tito vykradači hrobek kradou navzájem.
______________________________

Zpět k rozcestníku TR - Easter Eggy

Navigace: Tomb Raider 1 - Easter Eggy

sobota 19. března 2016

Ten pocit, když v TR1 najdete svoji první lékárničku.

Momentálně jsem fascinována kouzlem TR1 a vtažena do jeho báječného děje a atmosféry. Myslím, že tato hra mě nikdy nepřestane fascinovat, i když jsem si ji prošla už sto a jedinkrát. Nedávno jsem narazila na tento fanart od Jagged, která v něm atmosféru hry výborně vystihla. I její další obrázky (na které se brzy dostane) jsou úžasné a pro mě srdeční záležitostí.
__________________________

Zpět na rozcestník TR Fan Art

Navigace: Unikátní fan tvorby

pátek 18. března 2016

ReyXCroft

Mnozí pánové se jistě zajímali o to (a někteří z nich to dost možná i zkoušeli), jak by asi Lařin outfit vypadal v mužském provedení. Už několikrát jsem viděla pány cosplayery, kteří chtěli vystupovat v modelu Lary. Ne všechny ale byly úplně dobře vytvořené. ReyXCroft (na Twitteru pod jménem Reymond Croft) to ale zvládnul na jedničku. I když jsem mužské verze Lařina oblečení vždy spíše odsuzovala, myslím, že tento cosplayer to zvládl na výbornou. Jeho fotky se nedávno objevily na oficiálním TR blogu.

Povšimněte si i detailního a přesného provedení brokovnice, batůžku s Ankhem nebo brýlí. Tenhle chlapec si dal záležet a je to znát. I pásy na pouzdra pistolí má udělané dvojitě a vyhlížejí tak více chlapsky. Přesto nemůžeme říct, že by Lařin outfit nějak urážel.
Když se na něj ale tak dívám, líbil by se mi dost i jako Zip. Třeba budu mít štěstí a dočkám se i jeho cosplaye svého oblíbence z TR Legend a Underworld.

Chápu, že názory na chlapy a kluky, co se převlékají jako Lara jsou různé. A já jsem je vždy taky spíš odsuzovala. Rey je první, který si zasloužil mou pozornost.

Únor / Březen 2016: Vytváříte nějaké fanarty s motivem Tomb Raider?

Tento měsíc mě zajímalo, jestli vytváříte nějaké fan arty s motivem TR. Překvapivě vedou ti, kteří se fanartu vůbec nevěnují a vystačí si jenom s hraním. Je pravda, že to stačí. V dnešní době na fanart ani moc času není (alespoň já to tak vnímám). Na druhou stranu, fan arty je internet posetý, takže se stačí kochat díly ostatních a málokdo z nás si troufne na něco svého. Na druhou stranu jsou tu i návštěvníci, kteří jsou šikovní v jednom ohledu, například se věnují kreslení, tvorbě videí, povídkám nebo grafice, za tím si stojí a vytváří přímo v tom oboru, na který jsou šikovní.

Tak jako tak, ať už jste hlasovali jakkoliv, nejdůležitější je prostě hrát :)
V nové anketě, která tu bude do konce dubna 2016, se ptám na vašeho nejoblíbenějšího blonďatého záporáka. Objevilo se jich v TR skutečně dost, fakt, že záporáci jsou většinou blonďatí, nás provází už od prvního Tomb Raideru, kdy jsme se setkali s mocnou vládkyní Atlantidy Natlou a jejím pobočníkem Larsonem. Který z nich vám dal nejvíce zabrat a kterého jste si oblíbili? Přirostli vám blonďatí záporáci víc k srdci ve hrách od Core Design nebo od Crystal Dynamics? Jsem opravdu zvědavá, kdo z nich tento souboj oblíbenosti nakonec vyhraje...

čtvrtek 17. března 2016

Give me back my painting!

Myslím, že autor tohoto obrázku velice dobře zachytil, jak putovala Obscurova kresba v Angel of Darkness. Že byla Kurtisem sprostě ukradena Laře, která ji poctivě ukradla bratru Obscurovi v Hrobce Starobylých...
____________________________

Zpět k rozcestníku TR Fan Art

Navigace: Unikátní fan tvorby

Jacqueline Natla: Když se moc a krása snoubí...

Tomb Raider byl vždy bezesporu ženskou záležitostí. Hra, jenž dala světu hrdinku Laru Croft, která je ztělesněním ženské nezávislosti, se navždy zapsala v herní historii. Lara ale není jediná žena, která se kdy v herní sérii objevila. Ačkoliv se tu velice často objevoval mužský element - ať už v roli nepřátel nebo společníků, nebo Lařina otce, k němuž má neustále úctu a vzhlíží k němu - ženy zde byly vždy velkými soupeřkami. A mnohdy se v mnoha ohledech mohly Laře rovnat. Disponovaly různými schopnostmi a intelektem - ať už na ně Lara narazila náhodou, nebo to byla jména z její minulosti.

Jednou z takových žen je i Jacqueline Natla. Dáma, která vyniká silnými schopnostmi, intelektem se může rovnat s génii a její ctižádost přežila několik tisíc let. Podle mého názoru je v TR jen málo žen, které by pro Laru byly takovým soupeřem. Natla se objevuje hned ve třech zpracováních hry. Vždy je chytrá, mocná a vždy si i - doslova - přes hromadu mrtvol jde po tom, co chce. Nelze jí upřít notnou dávku sebevědomí a jako jedna z anti-hrdinek má v sobě i obrovskou dávku sex-appealu. Neobjevila se sice v tolika scénách, ale rozhodně si jméno ve světě Tomb Raider udělala. Jak se jí to povedlo? Na to se můžeme společně podívat.

Jak v Thajsku přestaly fungovat gravitační zákony.

Lezete si takhle nějakým levelem, lámete si hlavu s tím, jak otočit ten zatracený sloup, abychom se mohli dostat zpátky na loď, když v tom zákony gravitace přestanou pracovat. Víte o čem mluvím? Asi se vám to taky běžně stává. Začínám zjišťovat, že engine se začíná nudit tím, že musí pořád dokola pracovat stejně. A tak si občas dělá, co chce. Tentokrát se mi podařilo doslova zaseknout na pohyblivé zdi, na které je nutné se rozběhnout a přeskočit na stranu ke sloupu, aby s ním Lara mohla pohnout.

Myslím, že jsem to nakonec vyřešila tím, že jsem Laře dala povel k tomu, aby lezla po provaze dolů (stisknutím E a klávesou dolů, jestli si to dobře vybavuji), což pomohlo a pak se chovala normálně.
Asi se mi tyhle věci stávají kvůli počítači. Je už trošku pomalejší a takové hry jako Tomb Raider Underworld musí zkousnout opravdu stěží. I když je hra puštěná na co nejmenší detaily, i tak občas něco zapomene spočítat a v tu chvíli je toho na něj nějak moc a povel "jdi vpravo!" prostě nerozezná. Každopádně si za ním stojím - o to víc si spolu při hraní TR užíváme zábavy...
_______________________

Zpět k rozcestníku TR - Chyby ve hře

Navigace: Tomb Raider 8 - Chyby ve hře

středa 16. března 2016

Level 7: Nelez po všem, co ti v cestě stojí...

Už si začínám trochu zvykat, že jsem si hraní TR takhle rozkouskovala. A docela mě to i baví, protože člověk si tím utřídí informace ohledně toho, jak daleko v TR vlastně postupuje, jak je hra dlouhá oproti ostatním dílům a že v Chronicles už jsme skoro na konci, ale v  Last Revelation nebo Angel of Darkness jsme teprve na začátku. A vlastně jsem si uvědomila i takovou drobnou skutečnost, že ačkoliv bylo novým dílům jako Legend nebo Underworld vytýkáno, že se délkou hry nemůžou rovnat s klasikou, podle mého teda zase tak krátké nejsou. Za všechno může dělení levelů a fakt, že Lara je v nových dílech dost špatně ovladatelná, takže když se zdržíte na jednom místě, protože Lara pětkrát skočí někam jinam, než chcete, herní doba se ostatním TR opravdu vyrovná :)

Neblaze proslulý a legendární Midasův palác. V němž máme za úkol vložit do zámku tři zlaté cihličky, abychom se dostali do Tihocanovy hrobky. Další z nejoblíbenějších levelů v TR1. Je neuvěřitelné, jak pěkně byl v originále zpracován. K cihličkám vede vždy trnitá cesta a aby toho nebylo málo, z jednoho rohu se na vás vyřítí třeba šest goril najednou. Takže systém hraní se mění na přepínání - střelba - použití lékárničky - střelba - použití lékárničky. Občas přiběhnou i lvi a aby toho nebylo málo, ve vodě budou krokodýli alespoň po dvou a budou do Lary chramstat, protože moc dobře vědí, že se ta chudinka pod vodou nemá jak bránit. Cesta k druhému kousku Scionu bude opravdu trnitá a vydřená potem a krví.

V TR2 se vydáme do středu Jaderského moře a prozkoumáme první ze "zrezivělých" levelů. Kouzelný vrak plný vody a vzduchových bublin skrývá mnoho nebezpečí v podobě ostrých plechových hran, nevypočitatelného terénu a ne vždy úplně funkčních spouští. Občas vyskočí i nějaký ten mafián, což dokazuje, že Marco je opravdu velevážený člen své společnosti, pokud jeho dlouhé prsty sahají až sem dolů, protože ti jeho ozbrojení namakanci jsou prostě všude.

V Nevadě přichází nevšední zážitek. Setkáte se s mimozemšťanem! Válí se sice na stole, má v břichu díru a moc toho nenamluví, ale ani tak tohle člověk nepotkává každý den. Mise v Nevadě patří vůbec k nejatraktivnějším levelům celé hry a oblast 51 je tajemstvím, složitými mechanismy a přísně střeženými místnostmi zcela pokrytá. Oproti tomu ninžové v TR4 jsou důstojnými nepřáteli. Přemýšlí, takže když na ně začneme střílet, odrážejí střely, během druhé vteřiny se nás snaží propíchnout a navíc jsou pohybově takřka stejně zdatní jako Lara. Nezastaví je vysoké plošiny, žebříky ani žebřiny na stropech. Interaktivita a propracovanost TR4 patří bezesporu do největších kladů hry. Levely obsahují další levely a musíte projít třeba tři další levely, abyste se ocitli zpět v tom původním a mohli vložit klíč, který jste tak dlouho hledali. Oblasti jsou tudíž větší, propojenější a váš orientační smysl dostane občas docela dost zabrat, jak budete pátrat, kudy jste sem vlastně přišli a jakou cestou se vydat zpět.

V AoD si svlékneme sexy džíny, abychom Lařiny nohy mohli nasoukat do ještě víc sexy maskáčů. Jsem připravená vloupat se "po tombraiderovsku" do Louvre, vybavená pistolemi, výbušninami, podrobnými mapamai a... slunečními brýlemi.

Sluníčko se naopak vyjasní v druhé části Thajska, kde Lara najde otcův odkaz a zjistí, že druhá Thorova rukavice je ukrytá přímo pod nosem všech obyvatel sídla Croftů.

Čeká na mě úžasný Londýn, kanály v TR1 a Angel of Darkness, tajuplné Irsko, kde se Lara nemá jak bránit a obrovská ruská základná v Kazachstánu. Nemůžu se dočkat.

úterý 15. března 2016

Král Midas a jeho zlatý dotek

Příběh krále Midase je s námi v TR už od jeho počátku. Level, ve kterém musí Lara sebrat olověné cihličky a potom je položit na ruku krále Midase, aby zezlátly, je snad nejznámější z celého Tomb Raider. Je to hezká připomínka řecké mytologie, zajímavé oživení hry a popřípadě i velice zajímavý gameover. Midas totiž zkamení všechno, takže pokud si Lara na jeho ruku stoupne, zezlátne taky. Ačkoliv ji všichni milujeme, nevěřím, že by se tu nacházel někdo, kdo by ji tam naschvál nepostavil, aby se nepodíval na krátkou, ale zajímavou scénku. O jedenáct let později byla tato scénka v TR Anniversary ještě propracovanější, abychom opravdu měli na co vzpomínat.

Jak to bylo s králem Midasem? Pojí se k němu zajímavá řecká legenda, která vypráví příběh o lidské hrabivosti a marnotratnosti, na níž bájný král málem doplatil životem. Vy byste si z toho měli vzít to ponaučení, že zlato a bohatství není ta nejdůležitější věc na světě. A Lara? Ta si pro změnu uvědomila, že nemá skákat úplně na všechno, co při svých cestách potká...

Příběh o králi se zlatým dotekem
Midas byl šťastný muž, který vládl zemi Phrygia v Malé Asii. Měl všechno, co si král od života jenom může přát. Žil v přepychu ve svém velkém paláci, netrápily ho skoro žádné starosti a sdílel svůj hojný život s krásnou dcerou, která s ním v paláci pobývala. I když byl král velmi bohatý, myslel si, že kdyby měl ještě víc zlata, bude ještě šťastnější. Že lidské štěstí závisí na tom, kolik zlatých dukátů může člověk mít a on sám dokonce trávil dny počítáním svých zlatých mincí a pokrýval své tělo zlatými předměty, které vlastnil. Peníze a bohatství byly jeho posedlost.

Jak na bosse v TR Angel of Darkness?

V každém TR na nás číhá několik bossů. Můžeme začít Natlou, dostaneme se přes čínského draka v TR2, obrovského pavouka v TR3, samotného boha Hora v TR4 až k Angel of Darkness a můžeme skončit zase Natlou v TR Underworld. Většinou hlídají nějakou cennou věc nebo završují konec dobrodružství, aby byl konec práce co nejvíce zasloužený. Je na ně většinou třeba zvláštní strategie. V AoD jich není zrovna málo. Lara i Kurtis se museli poprat s několika nepřáteli, kteří byli fyzicky většinou daleko silnější než oni. Lze je ale přechytračit a porazit. Pokud jste se u některého z bossů zasekli, věřím, že vám pomůžu na něj vyzrát.

Rudý duch - bratr Obscura
Hlídá čtvrtou z pěti Obscurových kreseb. Potkáte ho, až se úspěšně proderete Hrobkou starobylých a svatyní ročních období.
Ačkoliv je to duch - a tudíš opět jeden z řad jeho nemrtvých bratrů - dá se oslabit a přelstít. Tady ale záleží na vašem umu a čase.
V první řadě posbírejte brokovnici a všechny náboje, které jsou roztroušené na dvou stranách celé místnosti. Celou dobu lezte po čtyřech, protože duch sice bude na Laru útočit, ale protože se vznáší nad zemí, na skrčenou Laru tak nemůže.
Potom se podívejte, na které soše se nachází modrá záře čtvrté kresby. Ale nepřibližujte se k ní. Duch kresbu přemístí na jinou sochu, jakmile se k ní Lara přiblíží. Takže se k soše po čtyřech dostaňte tak blízko, aby artefakt nezmizel, ale zároveň aby nebyl od Lary dost daleko. Odhadnete to tím, že se vždy přiblížíte a kresba se přemístí jinam, ale po čase budete přesně vědět, na které místo si stoupnout, aby kresba zůstala v ruce sochy a zároveň aby Lara nebyla moc daleko. Když bude jen o krůček dál, nakonec kresbu nestihne sebrat.
Nyní je třeba brokovnicí neustále střílet do ducha - stále ale i ve střelbě seďte "na bobku", to znamená při stlačené klávese pro lezení - po čase bude duch ochromen a nebude moci manipulovat s arteaktetm. Poznáte to tak, že zůstane stát otočený čelem ke zdi a nebude se hýbat. V tomto okamžiku je třeba rychle schovat brokovnici, doběhnout k soše a zmocnit se kresby.

pondělí 14. března 2016

Rise of the Tomb Raider oceněn na DICE awards

Rise of the Tomb Raider je bezesporu úspěšnou hrou. Dokazují to jak převážně pozitivní reakce hráčů, tak i ty negativní. Protože i když ty reakce jsou negativní, znamená to, že i tihle hráči hru hráli a že se o ní jednoznačně mluví. Je to další dobrodružství s Larou Croft, které přináší ponurou atmosféru, nové herní prvky a novou Laru.

Ceny D.I.C.E. jsou každoročně udíleny institucí Academy of Interactive Arts and Sciences. Letos se vyhlašování konalo 16.2. v Las Vegas, v hotelu Delano. Nominováno bylo mnoho her v několika kategoriích. A Tomb Raider rozhodně nemohl chybět. Konkurovaly mu i takové tituly jako Assassin's Creed, The Witcher, Fallout nebo údajně velmi dobrá a výborně hodnocená hra Life is Strange. V kategoriích jako "ocenění za nejlepší herní charakter" nebo "dobrodružná hra roku", "akční hra roku" nebo "mobilní hra roku" se Tomb Raider vyšplhal až na nejvyšší příčku dokonce dvakrát.

Titul Lara Croft: Go získal ocenění za nejlepší mobilní hru roku. Tato hra je udělaná pro mobilní operační systém Android a je na ní vyzdvihováno hlavně to, že se vrací zpět k "těžkým Tomb Raiderům", tedy k časům, kdy jsme museli používat hlavičky. Zároveň ale kombinuje nové prvky, kdy Lara využívá svých bojových schopností a všech skoků, aby se vyhnula nějaké překážce nebo vyluštila nějaké puzzle. Hráč musí přemýšlet dokonce několik tahů dopředu a mnohdy se do hry zamotá přesně tak jako se to stávalo před dvaceti lety ve starých Tomb Raiderech. Lara obleče svůj oblíbený tyrkysový top a provede vás novým dobrodružstvím. Je to velmi dobře graficky zpracované, tak akorát dlouhé a hlavně výborně hodnocené.

Další - a teď už skutečně jsme u Rise of Tomb Raider - kategorií, kterou TR bezesporu vyhrál je Ocenění za nejlepší herní charakter. Lara Croft jako by v nejnovější hře skutečně žila, jen naklonit hlavu a vystrčit ji z počítače. Její výborný dabing v podání Camilly Luddington jí přidává na opravdovosti a nelze ani upřít výtečnou práci týmu Crystal Dynamics, který modelu Lary vytvořil skvělé pohyby. Sem tam Lara sice klopýtne nebo se zděšeně ohlédne. Ale podle DICE awards jsou to zřejmě detaily, díky kterým je Lara Croft nejlepším a nejpropracovanějším herním charakterem roku 2016.

Mám radost, že během té dlouhé doby svého působení v herním světě se Lara dokázala udržet a ačkoliv prošla rukama už tolika lidí, stále se dokáže vyšvihnout až na vrchol a důstojně si zachovávat slávu, na jejímž výslunní se hřála před dvaceti lety.
_____________________________

Navigace: Tomb Raider 10, Ocenění a úspěchy

neděle 13. března 2016

Egypt vede

James Croft vytvořil wallpaper připomínající tematiku TR4. Je plný Lary, kostlivců, písku a sluníčka.
________________________

Zpět k rozcestníku TR Fan Art

Navigace: Unikátní fan tvorby

Jak se hadí muž potkal s Jeanette a posadil se na zadek.

Jinak jsem tento článek asi opravdu nazvat nemohla. Vlastně ani nevím, jestli to patří přímo do chyb, nebo jestli jsem to měla dát spíše do momentek.

Když se mi podaří něco zastřelit v TR Underworld, tak tam většinou mrtvolka leží, dokud okolo ní pobíhám (což by ani nemuselo být, jelikož těch pár mrtvolek zabírá neuvěřitelnou CPU a počítač naříká - ale to sem nepatří). A stejně to bylo s následujícím ještěřím mužem. Ten ale umřel vsedě. A když jsem kolem něho probíhala, vypadal pořád neuvěřitelně živě a nevinně. Nešlo to nevyfotit.
___________________________

Zpět k rozcestníku TR - Chyby ve hře

Navigace: Tomb Raider 8 - Chyby ve hře

Level 6: "Vstoupil do střeženého prostoru!"

Tentokrát mě asi nejvíc fascinovalo hraní TR Underworld. Vzhledem k tomu, že jsem ho hrála dohromady celý asi dvakrát, byl to zase jedinečný a neopakovatelný zážitek. Už je to nějaký ten pátek, co jsem si naposledy procházela lokací v Thajsku a kochala se krásným, exotickým prostředím, mazlila se s přítulnými tygry nebo si vyměnila kulturní poznatky s hadími lidmi, kteří se na mě celí nadšení vrhli u velké sochy Šivy, a statečně mě přivítali ve svém prostředí jak se patří. I tak ale na mě mise v Thajsku je pořád dost dlouhá, takže jsem si závěr nechala zase až na příště.

Hned na začátku se ale vraťme zpět do roku 1996. Když si vzpomenu, že jsem TR Anniversary kdysi odehrála ještě předtím, než jsem hrála TR1, vybavuji si, jak jsem byla překvapená, že je level Colosseum v TR1 tak dlouhý, protože asi tři čtvrtě z toho levelu v Anniversary vůbec není. Na druhou stranu Anniversary nelze upřít, že koloseum je konečně... kulaté. A čím míň tam bylo míst oproti původnímu originálu, tím víc tam bylo nepřátel v podobě koček, goril, myší a další havěti. Byli pěkně hladoví. Ale asi se není čemu divit, když byli tolik tisíc let bez jídla. Na druhou stranu opravdu nevím, co si na těch pár svalíkách na Laře chtěli vzít.

V TR2 jsme postříleli celé osazenstvo Bartoliho ropné plošiny a ještě jsme z jeho zajatce dostali informace o Seraphu. Nakonec jsme se drze potopili s jeho ponorkou a chystáme se mu ukrást artefakt přímo pod nosem. Není divu, že byl trochu mrzutý a chtěl po nás střílet. Lara se oblékla do slušivého SOLA oblečku a já už se moc těším na "zrezivělé a mokré" levely, které mě v TR2 s ní čekají.

V levelu číslo šest - jak bychom ho mohli orientačně pojmenovat při mém hraní všech TR - už pěkně stoupá obtížnost. V TR1 střílíte po Pierrovi půl hodiny a dvakrát se musíme doplnit lékárničkou, abychom to ustáli, a to ještě nemluvím o tom, že se k němu přidají dva hladově vypadající lvi. V TR2 si na nás pánové vytáhnou plamenomety a nemilosrdně se nás snaží uškvařit. A v TR3 přichází onen depresivní level bez pistolí. Ovšem... zas takový problém to nebyl. Jo, Lara sice asi dvakrát umřela na místech, kde se mi to normálně moc nestávalo, ale nakonec se mi to podařilo nějak projít s pomocí svalnatých chlápků.

Na TR4 se mi moc líbilo, že se pořádně vrhneme do děje. V šestém levelu nás potká další cutscéna, kde Lara ujede i s džípem za svým přítelem Jean Yvesem a tam se dozví, že tím, že ukradla Horův amulet, spustila nezastavitelnou lavinu událostí. A teď je na ní toto neštěstí zastavit, než bude na svět seslaná obrovská zkáza. Když si vzpomenu, co mě ještě v TR4 čeká, moc se na to těším, ale zároveň se trochu bojím, protože tento díl se mi zatím podařilo úspěšně dohrát jen jednou. O to větší to ale bude zážitek.

A v Angel of Darkness mě nikdy nepřestane bavit jedna věc - všimli jste si, že když se dostanete do levelu Serpent Rouge a zaposloucháte se do toho, jak na vás pokřikují místní hlídači, budete jim rozumět? Uslyšíte: "Vstoupil do střeženého prostoru!"
Buď má Bouchard tak dlouhé prsty, že si mohl najmout české strážníky, nebo se za dveřemi z Ghetta nacházel tajemný portál do Prahy. Každopádně je velmi příjemné slyšet svou mateřštinu a posléze být zastřelena, to ano. Jsem zvědavá, jestli vojáci v Praze budou naopak mluvit francouzsky.

V Legend nastane příležitost pro trochu elegance. Navlečeme si černé šatičky s výstřihem tak hlubokým, že by mohl zasahovat do všech třech pozemských rozměrů, s podvazky a bosýma nohama. Není nad to, když se vydáte na večírek v jednom mrakodrapu a nakonec ho ukončíte zuřivým soubojem o kousek Excaliburu ve vedlejším mrakodrapu, který funguje jako základna japonské mafie, do které se dostanete přeskakováním z jedné střechy na druhou nebo strhováním celoplošných digitálních obrazovek. Lara prostě ví, jak si večírek náležitě užít. A pak že vybrané chování ve VIP společnosti jí je cizí.

Včera jsem tyto levely zvládla během příjemného večera. A není pro mě nic lepšího, než si pustit TR, naladit do sluchátek příjemnou hudbu a ještě u toho fotit screenshoty.

sobota 12. března 2016

Jak Lara odhalila své... temné místo.

Opravdu nevím, jak to dělám, ale během hraní v The Serpent Rouge se mi povedlo poodhalit další chybu ve hře. Je to opravdu jen drobnůstka, kterou jste možná potkali také. V některých okamžicích, kdy se střídá světlo a tma nebo pozadí přechází, občas problikne černá. Ale na velmi zajímavém místě Lařina modelu. Měla jsem tak opravdu pěkný pohled na Lařino pozadí :)

V žádném dalším levelu se mi to prozatím nestalo.
___________________________

Zpět k rozcestníku: TR - Chyby ve hře

Navigace: Tomb Raider 6 - Chyby ve hře

TOMB RAIDER All cutscenes movie

Našla jsem hezky udělané video se všemi cutscénami ze hry. Jsou zde i pasáže, kdy Lara mluví s někým během hraní a tyto gameplaye jsou udělané taky moc hezky. Příjemnou zábavu.


__________________________________

pátek 11. března 2016

Bolívie: Dobrodružství začíná

Bolívie, současnost
Nádherná příroda, hučení vodopádů... V Tiwanaku by si liboval každý milovník přírody. Ovšem žena, která právě lezla po skalách, si sem nepřišla prohlížet okolí. Tak jako tak ji ale okolní nádherná scenerie nemohla nechat chladnou a nevšímavou.
"Víš, myslím, že sis výbavu na lezení zapomněla záměrně." ozval se hlas z malého mikrofonu, který měla zabudovaný v důmyslném headsetu.
"Opravdu Zipe, je to jako stoupat po schodech. Jen se tak nenudíš." odpověděla příteli a vyhoupla se o metr výš. Skalka se ale ulomila a Lara sklouzla. Neztrácela rovnováhu a hned se zachytila druhou rukou o patro níž. Když se pevně chytla, rozhlédla se po okolí.
"Jasně, ale kdykoliv se podíváš dolů, chce se mi zvracet."
Lara vyskočila zase o kousek výš.
"Alister je zpátky. Nasaď si sluchátka." řekl právě příchozímu společníkovi, dalšímu z Lařiných dvou přátel, který s ní také velmi rád sdílel všechna její dobrodružství.
"Tak brzy zpátky... Z Florencie, že ano?" dovtípila se Lara a  vyskočila o dalších pár desítek centimetrů výš.
"Ne, vlastně to byla Ženeva." odpověděl stroze Alister. "Ale nevadí. Co děláš v Bolívii?"
Lara právě dolezla na okraj skály a zpozorovala cestu několik metrů pod sebou. Usmála se. Tohle chce jen trošku propočítat a správný odraz. Rozhoupala se a poté předvedla ukázkovou šipku směrem dolů. Bezpečně se zachytila pravou rukou, poté k ní přidala i levou. "Stoupám."
Ukázkovou stojkou se vyhoupla nahoru a nyní se konečně mohla rozhlédnout, aniž by se musela soustředit na lezení. "Seznamte se s Tiwanaku. Je to nádherná predinská civilizace. Momentálně v ruinách."
"Rozkošné." ozvalo se z mikrofonu.

Lara vylezla na skalku a rozhlédla se. Musí se přeci pokochat okolní krásou. Vodopády, příroda a krajina, jíž se nedotkla ruka člověka tisíce let, se nevidí každý den.
"Hele, udělej mi laskavost a zapni PDA." to byl hlas Zipa.
"To funguje, pokud je to to, co tě zajímá."
"Paráda - říkali, že je vodotěsný. Ale budeš ho muset nechávat každou hodinu dobíjet."
Lara zastrčila PDA zpět za opasek a vydala se prozkoumat další část Tiwanaku.

Rok 1996 ožil...

Taky jste měli při pohledu na tyto fotky pocit že... svět se prostě vrátil do roku 1996, že Lara vylezla z PlayStationu (nebo Saturnu nebo MaCu) a zůstala stát na zahradě? Se svými nezapomenutelně, tvrdě vypracovanými, špičatými křivkami...

Ne. To je jenom povedený a originální nápad cosplayerky jménem Carla Lemrey, která je svému tehdejšímu idolu více než věrná...


Tentokrát krása novějších dílů...

No, říkám sice novějších dílů, ale vlastně už to tak nový díl není. Když si to spočítáte, zjistíte, že TR Anniversary letos bude už devět let. Neuvěřitelné, že? Jeho krásu se povedlo ztvárnit mému oblíbenci FearEffectInferno, který vytvořil krásný fan art ze známého a oblíbeného levelu The Lost Valley.
___________________________

Zpět k rozcestníku TR Fan Art

Navigace: Unikátní fan tvorby

čtvrtek 10. března 2016

Předehra: Zpět do minulosti

Nepál, 1984
Pršelo. Blesky se hrozivě předháněly okolo prolétajícího letadla, které si nevybralo zrovna nejvhodnější dobu pro cestování. Ohlušující hromy znervózňovaly pilota. Dvě další pasažérky se snažily divoké bouře všude okolo nevšímat.
"...protože nikdo zatím žádného nechytil." pověděla devítiletá dívenka sedící na klíně své matky. V ruce měla otevřený růžový zápisník a v něm si právě prohlížela pár svých nedávných nákresů.
"Neznamená to snad, že nejsou." odpověděla své dceři pohledná žena.
"To je pravda, ale možná, že nechtějí být nalezeni." zavrtěla hlavou dívka. "Yeti se zdají být divocí, ale možná, že prostě nemají rádi svou stále chladnou bytost." zvážila. "Taky bych asi neměla být." dodala pak. Na svůj věk byla malá Lara neobyčejně bystré dítko.
"Nikdy nemusíš být chladná, Laro, pokud sama nebudeš chtít." pověděla dcerušce Amelia a políbila ji na vlasy. Malá Lara protočila panenky. Náhle se ulekla. "Dívej!" ukázala ven, kde to vypadalo, jako by snad mezi sebou vedli válku všichni bohové světa.
Letadlo se nebezpečně zakymácelo a odhodilo pasažérky z křesla. Ozvala se hlasitá rána.
"Co se děje, pilote?" zakřičela Amelia na pilota. Musela křičet, aby ji slyšel.
"Paní Croftová, zůstaňte sedět! Mayday, mayday...! Přišli jsme o jeden motor... Snažíme se udržet spojení..." volal zoufale pilot do vysílačky. Amelia zatím násilím posadila dceru do sedačky a připoutala ji pásem.
"Letadlo spadne?" pohlédla dívka na maminku prosebným pohledem.
"Ne, pokud to nebude nezbytně nutné." odpověděla matka a sama se připoutala k protějšímu sedadlu. Lara slyšela pilotův zděšený hlas. "...stabilizér nejde... cuká směrovka, ztrácíme výšku... padáme čumákem k zemi..."
"Zavři oči, drahoušku." poprosila dívku matka.
"Já ale nechci mít zavřené oči." protestovala dívka.
_________________________

Zpět k rozcestníku Tomb Raider 7 - Příběh
Zpět k rozcestníku Tomb Raider 7

Navigace: Tomb Raider 7 - Příběh

středa 9. března 2016

Tajuplná a neznámá Melissa Croft

Amelia, Richard nebo samozřejmě Lara. K nim to příjmení Croft prostě patří. Všichni jsou to hrdí nositelé tohoto jména a všichni mají za sebou zajímavou minulost, která je většině z nás velmi známá. Richard jako světoznámý archeolog a vědec, Amelie, hrdá hraběnka, která je nezvěstná od Lařiných sedmi let a potom Lara, kterou známe skrz naskrz úplně všichni. Tak co před tím příjmením dělá to jméno Melissa?

Melissa měla být důležitým charakterem v TRAE. Vzhledem k tomu, že hra nikdy nebyla dotažena do konce a po jejím skončení uniklo ven jen několik malých obrázků a pramálo informací, můžeme se jen domnívat, co byla tato žena zač. A - rovnou úměrností - čím víc je pro nás neznámá, tím víc je pro nás zajímavá. S jistotou ovšem o ní můžeme říct jenom to, že měla být reálným herním charakterem, který bychom mohli hrát v TRAE a další jistotou pro nás může být jedině její extravagantní vzhled - ze screenshotů je patrný kontrast jejího oblečení a vlasů s prostředím hry, jistě nás upoutá na první pohled to, že nosí sukni, má krátké, rozčepýřené vlasy a zachází jen s jednou pistolí. Jako by to měl být pravý opak Lary Coft. Ve hře ale měla splňovat multiplayerový prvek - měli jsme se dostat do fází, kde je zapotřebí dvou hráčů, abychom došli k cíli a otevřeli si cestu dál a obě ženy tím pádem měly spolupracovat.

Kdo je Melissa Croft?
Podle toho příjmení můžeme soudit, že se jedná o někoho z rodokmenu Croftů - pravděpodobně se jedná o Lařinu sestřenici. Víme, že Lara Croft měla tetičku, která jí odkázala sídlo v Surrey. Tahle tetička mohla mít dceru, a ačkoliv to nikdy nebylo oficiálně potvrzeno, ta mohla mít následně jako Lara sklony k zajímavým koníčkům, jako je vykrádání hrobek, zacházení se zbraněmi nebo různé gymnastické kousky.

Pokud totiž měla ve hře splňovat funkci pro multiplayer, musela být pohybově stejně zdatná jako Lara, aby nebyl jeden z hráčů v nevýhodě. Tedy dlouhé skoky, lezení po římsách nebo veletoče na tyčích jí asi nebyly cizí. Zároveň měla umět zacházet se střelnou zbraní - ale podle screenshotů, kde má na noze pouze jedno pouzdro je jasné, že se jednalo o jednu zbraň, nikoliv o dvojici, kterou používá Lara. To by ale snad nemělo mít vliv na účinnost palebné síly obou postav. Prostě co Lara srazí dvěma střelami, Melissa by zvládla jednou.

Kouzlo vraku Maria Doria

Série "mokrých" levelů, tedy těch, co se odehrávají pod vodou na vraku lodi Maria Doria patří neodmyslitelně k nádhernému a dokonalému dílu ze série, Tomb Raider 2. Fan art od Roliho mi tyto časy nostalgicky připomněl a navíc je krásný svým zpracováním. Pozadí za Larou má připomínat skutečnost, že loď byla převrácená a všechno tak bylo obráceně. Lara chodila po stropě místo po podlaze, nad hlavou měla v jídelně přišroubované stoly a dole byly popadané židle, mezi kterými bloudila, na stropě byly přilepené koberce a dokonce i tlačítka a spouště byly vzhůru nohama.
____________________________

Zpět k rozcestníku TR Fan Art

Navigace: Unikátní fan tvorby

úterý 8. března 2016

Level 5: Další společný znak? Nemáme pistole...

Už jsem říkala, že hraní TR level po levelu každý díl dává hře úplně jiný rozměr. Lze ji pak vnímat i z jiných stran a detailů, kterých si nevšimnete při běžném hraní. Už jsem tu mluvila o tom, že každý díl má vždy o něco jiné ovládání, což chudinka Lara častokrát dosud odnáší. Taky jsme se v předchozím levelu setkali s velkou spoustou blonďatých nepřátel. A level pátý? Tam si skoro ve třech dílech zahrajeme bez pistolí. A vzhledem k tomu, že Lara v klasických dílech nemá jiný způsob obrany, než střelbu nebo zběsilý útěk, připadáte si často bez pistolí docela bezbranní a to vás často přivádí do diskreditujících situací. A to není nic příjemného. Alespoň pro mě ne. Pamatuji si, že když jsem byla mladší, level v Nevadě (to je sice level šestý, takže o něm více v dalším článku, ale kousek si neodpustím už teď), High Security Coumpound jsem záměrně cheatovala, ačkoliv jsem to v Tomb Raideru nikdy nedělala. Projít tento level bez pistolí není těžké (teď už to samozřejmě vím) a vždy se dá někam utéct nebo zalézt nebo zavřít toho, kdo vás honí někam, kde na vás nebude moci. Nebo na něj poštvat spoluvězně. Ale tehdy to pro mě byla tak stresová záležitost, že jsem si radši švindlem vyčarovala pistole a zastřelila jsem jak hlídače, tak pro jistotu i vězně okolo. Plus další věci, po kterých Lara mířila.

No, to se mám v dalším levelu teda na co těšit, že? Ale vezmu to hezky od začátku. Začneme v Řecku, v letohrádku sv. Francise, kde mě otravoval Pierre. Nejdřív na začátku mezi sloupy a pak i ve velké místnosti s plošinami a místnostmi bohů. Je fascinující, že i když tato místnost byla bezesporu minimálně padesát metrů vysoká a já jsem se nacházela na úplném vrcholku plošin, Pierre neměl ze země žádný velký problém mě trefit. Buď je to sakra dobrý střelec, nebo jsou ty jeho zbraně z jiného světa. Takže už se nemůžu dočkat, až mu je v levelu Tomb of Tihocan ukradnu. Mám ale dojem, že na ochránce Atlantidy v Egyptě budou dost krátké i tak. Na ty se opravdu netěším.

V TR2 se probudíme ve vězení, bez pistolí a s pěknou bolestí hlavy. Naštěstí ale pistole získáme hned na začátku levelu a můžeme vyjádřit svůj názor všem okolním bodyguardům, kteří by chtěli protestovat proti tomu, abychom prolezli jejich ropnou plošinu skrz naskrz, rozstříleli jim tam všechna okna, rozhoukali všechna jejich bezpečnostní zařízení a sprostě se přikradli za jejich ponorku, abychom jim před očima mohli ukrást artefakt Seraph (to ale už zase trošku předbíhám).

No a v TR3 se do vězení zase dostaneme. Lara totiž maličko nevypočítala jednoduchou rovnici, ve které figurovala výška plotu a váha její buginy, takže si ošklivě rozbije nos a nelítostní hlídači ji strčí do žaláře k ostatním svalnatým, hladově vypadajícím silákům. Co se týče TR4, škoda, že level Valley of Kings je tak krátký. Jezdit v autě, přejíždět ninjy a unikat výbušným pumám mě neskutečně bavilo. Ačkoliv mi teda chvíli trvalo, než jsem si vzpomněla, jak se couvá. A v Chronicles nás šoupnou zase do vězení a vezmou zbraně. Musíme se dostat ven s pomocí páčidla (tady mě nepřestane udivovat, jak je možné, že Lara nacpe tak obrovské páčidlo do tak malého batůžku) a najít své milované dvojičky. Potom už stačí jen navléct si skafandr, ukrást artefakt a utéct z neovladatelné ponorky.

Tentokrát mě nejvíc uchvátilo prostředí v TR Underworld. Thajsko patří k mým nejoblíbenějším misím a naschvál jsem ho stopla v levelu Bhogavati, abych si ho mohla vychutnat i příště...