neděle 19. srpna 2012

Nevada: Co zvědaví Američané přechovávají v Oblasti 51?

Pot a písek se ti lepí na horkou kůži. Mozek už v tom teplu pomalu přestává pracovat. Nemluvě o neustálém otravování zmijí a vlezlých opeřenců. Dávej pozor, ať nešlápneš do tekutého písku. Pot ti z vlasů dělá neupravené pramínky, cop ti poskakuje na horkých zádech... Terén je drsný, vyprahlý, plný bezpečnostních drátů a přírodních opatření, občas se objeví i nějaká ta stíhačka. Pistole, když z nich strílíš, vydávají ještě větší horko. Ruce i nohy máš zpocené, v botách jako by hořelo a jsi ráda, když narazíš na pláň s jezírkem, kde se můžeš smočit. Cesta k základně je ale složitá. Jak se přes skály dostat? Potřebuješ dynamit... 

Tomb Raider... je prostě o přežívání, prozkoumávání a lámání si hlavy. V něm bychom bez schopností atleta a Robinsona jednoduše nepřežili. A už patnáct let nás to pořád tak strašně baví. Tomb Raider 3: Adventures of Lara Croft byl tímto podtitulem obdarován skutečně trefně. Už jenom u Lary doma, ve výcvikové části Lara's Home zažijete dobrodružství na tréninkové dráze, na červené čtyřkolce, v podzemním akváriu nebo na zahradě s Winstonem oblečeným do neprůstřelné vesty.

Po exotické Indii již automaticky vybírám jako další Nevadu. Jednak mám ráda, když se exotické a "městské" nebo "plechové" mise hezky prostřídají. A navíc v Nevadě skončíte ve vězení, takže přijdete o všechno, co se ve vašem batůžku nachází. Ten se pěkně odlehčí, když v něm zůstanou jen světlice a několik lékárniček. Věci, které jste tak pracně sebrali v Jižním Pacifiku nebo v Londýně přijdou na smutný zmar. To je k pláči. Tu situaci jsem zažila jednou a přiznám se, že už to tak raději nepraktikuji, jelikož mi skutečně bylo do pláče. Na druhou stranu jsem byla taky pěkně navztekaná, takže jsem si s bachaři nezadala. Udělala jsem to z toho důvodu, že jsem nejprve chtěla projít ty těžší mise, aby mi pak před konečnou částí zbyla ta nejlehčí (Nevada je alespoň pro mě teda nejlehčí). Jenže ejhle, že přijdu o všechny tvrdě vydřené cennosti v batůžku, to mi nedošlo... Zajímavé je, že ačkoliv šlo bachařům o veškeré náboje a arzenál, artefakty jako Infada Stone nebo Element 115 jim byly prazvláštně ukradené...

Co se týče levelu Nevada Desert, vždy skáču nadšením, když do něj vstoupím (respektive sjedu), protože ten mě z celé Nevady baví vůbec nejvíc. Drsná a vyprahlá planina, strastiplná cesta a nový, slušivý outfit, to je prostě moje. Pravda, ty opeřence hned zezačátku mohli klidně vynechat. Co se ale týče zpracování levelu, rozmístění (dalších, neopeřených) nepřátel nebo interaktivity levelu, není nač si stěžovat. Hodně efektně taky vypadají momenty, kdy vám nad hlavou proletí (jakési podivné) stíhačky (jako vystřižené z Akt X). Cesta k základně, kam se musíme dostat, protože tam zkoumají náš artefakt Ora Dagger, po kterém tak prahneme (jako ten písek po slunci), je dost složitá. A byla by i poměrně nemožná, kdyby nebylo Lařiných dovedností a důvtipu. Ona cesta totiž ani neexistuje. Musíme si ji udělat.
Pomocí TNT - spolehlivého Tri-nitro-toluenu...

Výbuch tě sice na chvíli oslepí a spustí valící se balvan, takže tvé už tak unavené nohy musí rychle zareagovat, ale posléze zjistíš, že to stálo za to. Cesta k základně teď už jen vede přes jakousi venkovní minizákladnu, kterou je nutno projít a nepozorovaně se dostat přes vysoký, ostnatý drát. Když vidíš všemožné malé budovy, spouště, páky a hady, řekneš si, že ani tentokrát to nebude vůbec nic jednoduchého. Drát je příliš vysoký, na něj ani tvé mistrovské skoky nestačí. Potřebuješ si pomoct. A tak pronikneš do malé základny, abyses zmocnila terénní čtyřkolky. 
Slunce ale brání ve výhledu. Nebo jsi jen přehlédla nejvyšší drát? Možná jsi špatně odhadla velikost kol svého vozítka. Ať už byl důvod jakýkoliv, tvé mistrné dovednosti tě poprvé v historii zradí. Kolo čtyřkolky se zasekne v drátu a ty místo abys lehce přistála na druhé straně, se zřítíš hlavou dolů, kde zůstaneš v bezvědomí ležet. To už nenechá ochranku klidnou.

Pravda je, že High Security Compound je skutečně jedním z nejzapeklitějších levelů v TR3. Nicméně je i neuvěřitelně zábavný. Navíc se seznámíte. Jak je známo, nepřítel mého nepřítele je můj přítel. Takže vypusťte kolegy vězně z jejich cel. Ať jste každý provedl cokoliv, teď jste na jedné lodi. Spojuje vás nenávist k bachařům, kteří vám překazili plány. Vězni se dají poměrně dobře použít místo zbraní: všude je jich dost a jsou nezabitelní...

I když je teda pravda, že se cítím bez pistolí poměrně nesvá. Na druhou stranu, chvilek, kdy se nemůžete bránit a přitom jdou po vás, tu moc není. Možná jedna, dvě, a to se dá tak nějak dobře přežít. Povětšinou jsou poblíž vězni anebo místnosti jednoduše nejsou chráněné. Ironií je, že pistole najdete až na samém konci levelu - rychle je seberte, protože tady se zase nepřátel vyrojí až až. Dvounohých i čtyřnohých. Takže jim to za to bídné uvěznění pořádně oplaťte. Lady Croft do basy nepatří! Jestli zavřená, tak jedině v Surrey s milým Winstonem v patách. Ta pravá akce ovšem teprve přijde.

Nyní se potřebujeme dostat k Ora Dagger. Jak ale, když průzkumná základna je ještě kousek vzdálená? Je to sice jenom kousek, každopádně dost unavující pro volnou chůzi. Posilníme se chutným nápojem a jedem...

Auto zatroubí, podvozek se zatřese, země se dá do pohybu. Cítíš, že máš chvilku klidu, abys mohla nabrat síly a obstát v boji, ve kterém budeš sama proti hordě ztuplých amerických vojáků a členů ochranky. Trošku si tedy odpočiň, nabij všechny (ztracené a znovu nalezené) pistole a měj oči na šťopkách. Potřebuješ se dostat do kosmické lodi. Jakmile se otevřou spodní dvířka od UFO, máš skoro vyhráno. Ale dej pozor - prostor klame. Uvnitř to vůbec není tak malinké, jako se to zdá zvenku.

A to je pro mě prosím největší záhada Tomb Raideru. Schválně si vzpomeňte na to, jak je UFO v hlavní místnosti levelu Area 51 malé. A když (o hodně, hodně metrů a obrazovek Load Game později) vlezete dovnitř, zjistíte, že má najednou tři patra a ještě máte problémy najít kokpit! A navíc se tam tvůrcům nějakým záhadným způsobem podařilo vetřít i další tři hlídače! Je tohle vůbec možné?

Každopádně si můžeme být jistí jednou věcí: naše domněnky, že v Americké Nevadě, v místě zvaném 'Oblast 51' se skutečně dějí podivné věci, které mají hodně věcí společných s UFO a nadpřirozenem, jsou pravdivé.

Nebo jenom ten Tomb Raider moc žeru? A pokud ano, je to snad špatně? :)

Malá fotodokumentace

I v poušti mezi zmijemi a ostnatými dráty je důležité zůstati dámou.

Sorry, kámo. To bylo omylem!

Ups, trochu mám pocit, jako by mi za patami hořelo!
__________________________

1 komentář:

  1. Tenhle level mám také nejradši :-) ale s tím UFO:-) já si myslím že tvůrci chtěli říct že proč ne :-) když mimozemšťané ovládají pro planetu zemi "supertechnologii" tak proč by nemohli zvětšit místnost v malém predmetu :-) ale jinak tenhle level mám taky hodně rád :-)

    OdpovědětVymazat