sobota 25. února 2012

Jinak vyřešená kamera ještě neznamená nekvalitní zážitek ze hry... (Popis ovládání na PSP)

Vlastně se už delší dobu zabývám přemýšlením nad tím, proč se počítačovým hrám říká právě počítačové hry. Když si to vezmete z historického hlediska Tomb Raider, zjistíte, že první díl byl nejdříve zkonstruován pro herní konzoli Sega Saturn a PlayStation. Vydat hru na počítač vůbec nebylo v původním plánu (ještě, že si to nakonec rozmysleli!). Herní konzole a počítač byly pro hry vždy trošku rozdílné pojmy. Vzhledem k tomu, že herní konzole je vyloženě prostředek, na kterém můžete hrát do sytosti, počítač je prostředkem nejen k zábavě, ale hlavně k práci a spojení se světem internetu. Tudíž je logické, že některé možnosti, které dovoluje PlayStation nebo X-Box 360 jsou důmyslnější než ty, které umožňuje počítač a zážitek z titulu hraného na počítači se může zcela lišit od zážitku z hraní toho samého titulu na speciální herní konzoli. Ačkoliv je mezi populací nejvíce těch, kteří hrají převážně na počítači. Zřejmě je to tím, že počítač má - narozdíl od PS2 nebo X-Boxu - doma každý ;)

To by bylo k úvodu, k důležitému pochopení hlavního rozdílu v tom, proč je TR Legend na PSP tak strašně jiná (lepší) než na PC. To se samozřejmě týká jen mého názoru. Kdo není takové nemehlo jako já a rozumí si s myší, jeho počítač si přesně rozumí s požadavky hry, nemusí se mnou souhlasit. Ovšem tento článek nemá hodnotit ;) Takový článek jsem psala před pár týdny. Tento článek má podrobně popsat, jak se to celé dá celkem pohodlně a jednoduše ovládat na přenosné konzoli PlayStation Portable.

Jak já ze zkušenosti po x-letech hraní Tomb Raidera říkám: Jde prostě jenom o zvyk...

Pojďme si názorně připomenout, která tlačítka k čemu slouží. I pro někoho, kdo hru na PSP nehrál, pak možná bude lepší představit si, jak to asi vypadá:
Jak vidíte, funkce jsou dobře rozložené pro obě ruce a tlačítka jsou na dosah, což umožňuje rychlou reakci. Jedinou vadou PSP může být poněkud menší displej o rozměrech 480x272 pixelů, což může pro někoho s horším zrakem nebo pro milovníky HD obrazů být trošku problém. Co se ale týče mě - a taky nemám zrovna zrak bystroně - zvykla jsem si. Je to sice menší, ovšem grafika je stejně udělaná a díky tomu, že není o nic ochuzená, si lehce přivyknete (snad jen funkci takzvané "next generation" grafiky budete hledat marně)...

Kamera

Tak tady asi nejvíc platí to pravidlo: Jde o zvyk. Jediná funkce, která chybí v PSP oproti verzi počítačové je možnost fixovat kameru za Laru. V PC jde Laru jednoduše směrovat držením klávesy W a udávat jí směr otočením myši. Na očích tak máte stále její záda a ona neuhýbá nikam do stran. Když si chcete prohlédnout terén, jednoduše pustíte klávesu W a otáčíte myší, takže se vám nabízí výhled na okolí. Kromě té druhé zmíněné volby to tady neplatí.

Lara jde ovládat pouze analogovou páčkou (na obrázku kolečko), což jí udává směr běhu. Ovšem neexistuje možnost, jak fixovat kameru za Laru. To je až u nejnovějších typů PSP, kde přibývá jedno tlačítko speciálně k tomu uzpůsobené (podobné jako je tomu v PlayStation 2). U klasických typů PSP je tato možnost vytvořená až v TR: Anniversary.

Automatická kamera: Pro ukázku ovládání kamery jsem vybrala gameplay video z youtube, které nahrál uživatel TheASHfire06, který na YT nahrává gameplay videa na PSP z mnoha různých her.
Až skončí úvodní videa, můžete si hned všimnout, jak hráč pohybuje Larou - žádná možnost fixování kamery, ale udávání směru "zdálky" a otáčení postavou Lary. To samozřejmě trošku znemožňuje výhled - když chcete skočit, nevidíte směr, kterým Lara skáče.


Rychlé přemístění kamery za Laru: Autor videa nicméně tento problém vyřešil naprosto jednoduchým řešením - dvojitým zmačknutím tlačítka L (nahoře na boku, u tohoto tlačítka mám v popisu napsáno: kamera/tasit zbraň/změnit cíl). Dvojité stisknutí tohoto tlačítka okamžitě umístí kameru za Laru, takže vidíte směr, kterým se dívá ona. Hráč tuto funkci použil v minutě 2:55.

Otáčení kamery/prohlédnout si prostředí: Dále je tu možnost otáčení kamery a prohlédnout si okolí. Ve videu je to hodně patrné na 5:31. Lara stojí a vypadá to, že se otáčí prostředí. Toho se dá dosáhnout jednoduše: stisknutím a držením tlačítka a k tomu pohybovat s analogovou páčkou (kolečko vlevo dole). Analogová páčka umožňuje dívat se všemi možnými směry - i nahoru a dolů. Tato funkce je velmi důležitá a praktická ve chvílích, kdy potřebujete něco zaměřit (např. vystřelit někam hák nebo zaměřit nepřítele) a Lara to právě nemá v zorném úhlu. Jakmile Lara tu věc nevidí, tak ji zkrátka nevnímá a nemůže s ní manipulovat. Stačí tedy tímto způsobem natočit kameru tak, aby věc byla v zorném úhlu (zkrátka na obrazovce) a Lara na ni už reaguje.

Kamera na římsách: Další problém nastává ve chvílích, kdy visíte na římse, která se má každou chvíli zřítit, zmáčknete příslušný směr a čekáte, že se Lara otočí přímo tím směrem, který chcete skočit. Ale ona se otočí na jiný směr, což znamená, že kdyby tam skočila, minula by cíl. Pokud si to dost rychle neuvědomíte a nezměníte její pozici, zřítí se spolu s římsou. Takové situace jsou zapeklité a v PSP je nutné se je naučit řešit. Když to nastane v PC, jednoduše myší přemístíte kameru za Laru a zmáčknete směr a skok - během vteřiny je problém vyřešen. My ale na PSP myš nemáme, což znamená, že musíme experimentovat a naučit se Lařiny pohyby vnímat pečlivěji. Když se Lara otočí jiným směrem, musíte rychle zareagovat a analogovou páčku otočit jiným směrem, nelenit a udělat to rychle, než se římsa zřítí. Záleží tady na tom, jak je kamera nastavena a podle toho reaguje Lara na určitý směr. To se ale těžko popisuje - tyto situace ale mají určitou pravidelnost a po pár zapnutých hrách sami přijdete na to, který směr je dobré v onu situaci zvolit.
Tohle je jedna z těch věcí, která činí hru na PSP o něco obtížnější než na PC. I tady se ale dá navyknout a jak to dostanete do ruky, nebudete mít žádný problém.
 Pohyby Lary

Druhou část článku budu věnovat jednotlivým pohybům Lary. Pohyby jsou na chlup stejné a je jich na chlup stejný počet jako v PC. Přesto jsou tu trošku jiné kombinace a tlačítka nejsou úplně stejná.

Základní pohyby

Ovládací prvek - Akce

Analogová páčka - pohyb - běh, chůze, plížení se
□ + analogová páčka - otáčej kamerou
□ - interakce s okolím
∆ - bezpečné uchycení/rychlý pohyb po římse
- kotoul/skrčit se/akrobacie
x - skok/přidrž pro delší skok
L - výchozí postavení kamery/stiskni 2x za sebou pro okamžité postavení kamery za Laru

Pohyb pod vodou

Analogová páčka - Plavat vlevo/vpravo
□ + analogová páčka - otáčej kamerou
○ - Potopit se hlouběji
- interakce/sbírání odměn
x - vyplavat nahoru
∆ - rychlý pohyb

Speciální/kombinované pohyby

R - Střelba
←/→ - výběr malého menu (granát, hák, baterka, změna zbraně, dalekohled)
∆ - použít vybraný předmět (hák, granát baterka, dalekohled, změna zbraně)
↑ - režim ručního míření
↓ - použít lékárničku
L (stisknout a držet) - vytáhnout zbraně, zaměřit a uzamknout cíl

Ovládání dopravních prostředků

Analogová páčka - směr
x - plyn
○ - brzda
R - střelba za jízdy

Závěrem: Pamatujte si, že sebelepší návod z vás profíka neudělá a vše záleží na hráčských schopnostech. Jak budete hru ovládat záleží na tom, jak dalece budete schopni naučit se Lařiny pohyby vnímat a chápat je ;) Taky si nezapomeňte číst pokyny zobrazující se během hry - jsou velmi nápomocné.
Díky Lexi za pár zkušených, dobrých rad ;)
___________________________

Zaujal tě článek? Mohlo by tě také zajímat:

Žádné komentáře:

Okomentovat